کاربر میهمان، به سايت انجمن قلب و عروق و تنفس ايران خوش آمدید
 

جستجو در مقالات بر اساس :

 
نام مقاله : ارزش ورزش درمانی در بیماران قلب و عروق   ( تعداد دفعات نمايش : 2006 بار )
موضوع مقاله : توانبخشي قلبي
نويسنده : رضا قلمقاش

ورزش گردش خون را بهتر و به كار قلب كمك مي كند.

ورزش و قلب سالم

قلب عضله اي است كه خون را در بدن پمپاژ مي كند و مانند ساير عضلات نياز به ورزش دارد و ورزش فعال راه خوبي براي سالم ماندن بدون ايجاد بيماري يا ضعف در بدن مي باشد.

* نكاتي دربارة ورزش:

ورزش به مصرف كالري بيشتر و در نتيجه كاهش وزن افراد كمك مي كند كه اين مسئله تأثير مستقيم و مفيدي روي كلسترول و ساير چربيهاي خون دارد.

·  ورزش گردش خون و كار قلب را بهتر مي كند، لذا باعث محافظت از قلب در برابر بيماريها مي‌شود.

· ورزش مي تواند استخوانها را تقويت و به انعطاف بيشتر مفاصل و عضلات كمك كند.

· ورزش استرس را از بين مي برد.

· ورزش به خواب افراد كمك مي كند.

· ورزش مي تواند و بايد لذت بخش باشد.

· ورزش هيچگونه هزينه اي ندارد.

چگونه بايد شروع كرد.

چنانچه فردي مدت زيادي ورزش نكرده نبايد يك باره و بصورت كامل شروع به ورزش كند بلكه بايد به آرامي و به تدريج اقدام كند.

ورزش انجام دوهاي خسته كننده نيست و نيز به خريد تجهيزت و دستگاههاي گرانقيمت نياز ندارد و لازم نيست حتماً به يك باشگاه ورزشي رفت. اضافه كردن يك پياده روي تند در برنامه روزانه مي تواند بري فعاليت و ورزش مورد نياز قلب كافي باشد.

اصل طلايي اين است كه اگر ورزش با شدت و سخت شروع شود به سرعت كنار گذاشته مي‌شود.

نخستين مراحل

· هر روز كمي پياده روي كنيد.

· قبل از استفاده از اتومبيل يا اتوبوس 2 بار فكر كنيد.

· از راه پله به جاي آسانسور و پله برقي استفاده كنيد.

· خانواده را نيز در فعاليت ها شركت دهيد (كودكان را درگير كنيد).

هر ورزشي كه انتخاب مي كنيد كاري كنيد كه لذت بخش باشد هيچ لزومي ندارد كه كاري را كه خسته كنند است انجام دهيد.

فعاليت هايي مثل پياده روي دوچرخه سواري و شنا كه اندازه گيري سرعت در آنها مقدور است براي افراد مسن مناسب مي باشند.

گزينه هاي زيادي براي سطوح مختلف و متناسب با آنها وجود دارند.



 

 

احتياط: (توصيه هاي ايمني) بيشتر

· افرادي با سابقه قلبي، فشار خون بالا و يا كساني كه به مدت طولاني ورزش نكرده اند بايستي قبل از شروع هر فعاليتي با پزشك خود مشورت كنند.

· از زياده روي در تمرينهاي قدرتي در هواي بسيار گرم يا سرد يا حداقل 2 ساعت پس از صرف غذاي سنگين خودداري كنيد.

· بدن را گرم كنيد.

· پس از انجام ورزش زماني را براي سرد كردن و استراحت در نظر بگيريد.

· گواهي نامه فردي را كه بعنوان مربي يا آموزگار يا برنامه ريز ورزشي از طرف سوپر وايزر معرفي مي شود را چك كنيد.

 

يادآوري

اصل طلايي اگر ورزش سخت و به شدت شروع شود به سرعت متوقف مي شود.

افرادي كه دچار مشكلات تنفسي و بيماري قلبي هستند قبل از شروع برنامه ورزشي منظم بايد توسط پزشك معاينه شوند چرا كه ممكن است نياز به مراقبت بيشتري داشته باشند.

مرتب پياده روي كنيد و زمان پياده روي خود را به تدريج افزايش دهيد. شايد 8 تا 12 هفته براي احساس تغييرات لازم باشد اما ارزش دارد.

 

 

* به خود آسان بگيريد.

چنانچه فردي براي مدت طولاني ورزش نكرده است مي تواند در برنامه پياده روي خود از روش ساده زير استفاده كند.

هفته اول و دوم: پياده روي تند 2 يا 3 بار در هفته هر بار به مدت 5 تا 10 دقيقه

هفته سوم و چهارم: 2 يا 3 بار در هفته هر بار به مدت 10 تا 15 دقيقه

هفته 5 و 6: 3 يا 5 بار در هفته هر بار به مدت 15 تا 20 دقيقه

وقتي پياده روي مي كنيد بازوهايتان را در كنار بدن حركت دهيد سريعتر قدم برداريد و نفس هاي عميق تري بكشيد به شكلي كه صحبت كردن برايتان دشوار نشود.

وقتي به 5 بار در هفته به مدت 20 دقيقه رسيديد پياده روي را طولاني تر كنيد يا مدت برنامه پياده روي خود را افزايش دهيد. تجهيزات ويژه اي نياز نيست فقط يك جفت كفش راحت كه پاشنه ها و قوسهاي كف پا را حمايت كند كافي است.

سوالاتي كه اغلب پرسيده مي شوند:

سوال: من در محل كارم زياد راه مي روم اما اين پياده روي سريع نيست. آيا لازم است اين فعاليت را انجام دهم (جواب: بله براي اينكه پياده روي ورزش موثري باشد بايد به اندازه كافي سريع باشد به حدي كه از حداكثر اكسيژن هواي دمي استفاده شود.

سوال: من دورة نقاهت خود را طي مي كنم و نمي خواهم به قلبم زياد فشار بياورم آيا پياده روي براي من لازم است؟ جواب: بله، پياده روي خطر بسيار كمي دارد و اگر مرتب انجام شود قلب شما قوي تر مي گردد. بنابراين شما انرژي بيشتري را براي انجام كارهاي روزانه خواهيد داشت و دچار رنج و درد كمتر مي شويد. چرا كه عضلات شما قوي‌تر مي شوند.

سوال: آيا پياده روي هميشه خوب است؟ اگر شما دچار مشكلات تنفسي يا ناراحتي قلبي باشيد از انجام تمرينات بايد با پزشك خود مشورت كنيد ممكن است در هنگام پياده روي به محافظت و مراقبت بيشتر و يا به توصيه هاي خاصي نياز داشته باشيد.

 

 

استفاده از مقالات و اخبار سايت تنها با ذكر نام سايت و ماخذ بلامانع است