کاربر میهمان، به سايت انجمن قلب و عروق و تنفس ايران خوش آمدید
 

جستجو در مقالات بر اساس :

 
نام مقاله : ورزش مرتب مي تواند در كاهش فشار خون مؤثر باشد.   ( تعداد دفعات نمايش : 1608 بار )
موضوع مقاله : توانبخشي قلبي
نويسنده : رضا قلمقاش

ورزش مرتب مي تواند در كاهش فشار خون مؤثر باشد.

فشار خون بالا (هايپرتنشن)

اگر فشار خون شما بالاتر از حد معمول است مي تواند باعث پارگي رگهاي خوني كه خون را از قلب شما به ساير نقاط بدن مي برند (شريانها) شود و چون اين بيماري نشانه و علامت خاصي نداشته و لذا به آن قاتل خاموش گفته مي شود. همة بزرگسالان بايد هر 5 سال يكبار فشار خون خود را اندازه گيري كنند.

فشار خون

وقتي پزشك يا پرستار شما فشار خونتان را كنترل مي كنند از آنان بخواهيد آنرا در كارت سلامت قلبي تان يادداشت كنند. اگر شما جز گروه ‌ نيستيد مي توانيد برگه ثبت بيماريتان را با كليك روي علامت      (قلب قرمز رنگ) چاپ كنيد.

يك فشار خون نرمال 80/140 يا پايين تر است.چنانچه شما از ناراحتي قلبي رنج مي بريد بايد 85/140 يا پايين تر باشد و اگر دچار ديابت هستيد بايد 80/130 يا پايين تر باشد.

قرصهاي فشار خون

چنانچه پزشك براي كنترل فشار خون برايتان قرص تجويز نموده باشد شايد در ابتداي مصرف احساس خستگي و رسوخ كنيد. اين قرصها براي كاهش فشار و نيرويي كه خون را به سطح بدن پمپاژ مي كند طراحي شده اند و اغلب به تدريج باعث كاهش اين نيرو مي شوند، بتوانيد به آنها عادت كنيد و اين مسئله شايد 4 تا 6 هفته بطول انجامد هرگز مصرف قرص را بدون نظر پزشك شروع يا ترك نكنيد، چون بسيار خطرناك بوده و مي تواند فشار خون شما را نامتعادل كرده و گاهاً بالاتر ببرد. قرصهايي كه براي كاهش خون بكار مي روند بگونه اي هستند كه نياز به مصرف طولاني مدت (شايد تا پايان عمر) دارند.

حفظ فشار خون طبيعي

· بيشتر ورزش كنيد

· رژيم غذايي مناسب و سالمي بگيريد.

· سيگار را ترك كنيد.

· از مصرف بيش از حد مجاز الكل اجتناب كنيد.

· استرس را كنترل كنيد.

· وزن خود را كاهش دهيد.

سيگار كشيدن خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي را افزايش مي دهد.

نكاتي در مورد مصرف سيگار

سيگار كشيدن خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي را افزايش مي دهد. توتون حاوي صدها نوع سم است كه مي تواند بر عروق خوني تأثير منفي بگذارد.

سيگار كشيدن خطر سخت شدن ديواره رگها را افزايش مي دهد.

نيكوتين:

· يك ماده مخدر است.

· ضربان قلب را افزايش مي دهد.

· فشار خون را بالا مي برد.

مونو اكسيد كربن

· گازي بسيار سمي (كه از اگزوز اتومبيل ها خارج مي شود)

· سطح اكسيژن خون را كاهش مي دهد.

در واقع قلب سيگاريها براي به گردش در آوردن خون در بدن سخت تر فعاليت كرده و اكسيژن كمتري دريافت مي نمايد.

فوايد ترك سيگار

· فشار خون و ضربان قلب كاهش مي يابد.

· مونوكسيد كربن از بدن خارج شده و اكسيژن به سطح طبيعي خود باز مي گردد.

· گردش خون بهبود مي يابد.

· خطر ابتلا به امراض قلبي كاهش مي يابد.

ترك سيگار:

هر روز هزار نفر سيگار را ترك مي كنند و در اين وضعيت باقي مي مانند در اينجا راهنمايي هايي براي كمك به افراد سيگاري براي ترك سيگار ارائه شده است.

آمادگيها (لوازم):

  • يك روز را براي ترك انتخاب كنيد و از آن روز به بعد سيگار نكشيد.

· زمانهايي را كه سيگار مي كشيده ايد شناسايي و براي جلوگيري از كشيدن سيگار برنامه روزانه خود را تغيير دهيد.

لازم است حمايت شويد اين مسئله مي تواند از طريق خانواده، دوستان يا متخصصين سلامتي انجام شود.

· قبل از ترك سيگار، سيگارها، زير سيگاري ها و فندك هاي خود را دور بريزيد.

· براي تشويق خود در ازاء ترك در پايان روز اول، پايان هفته اول، پايان ماه اول به خود جايزه بدهيد.

ادامه ترك و عدم عود مجدد:

· به خود اجازه ندهيد حتي يك سيگار بكشيد چرا كه ممكن است به عادت گذشته باز گرديد.

· وقتي به شما سيگار تعارف مي شود بگوييد: " نه متشكر من سيگاري نيستم".

· اگر حس كرديد تمايل به بازگشت به مصرف سيگار داريد آنرا با چيز ديگري جايگزين كنيد. آدامس بدون قند بخوريد، يك ليوان آب ميوه بنوشيد، ويتامين C در خروج نيكوتين از بدن مؤثر است.

· كاري انجام دهيد كه دستهايتان درگير باشند.

· زماني كه مشكلي داريد بجاي سيگار كشيدن با خانواده يا دوستان صحبت كنيد.

· به Quitline زنگ بزنيد.


 

استفاده از مقالات و اخبار سايت تنها با ذكر نام سايت و ماخذ بلامانع است