کاربر میهمان، به سايت انجمن قلب و عروق و تنفس ايران خوش آمدید
 

جستجو در مقالات بر اساس :

 
نام مقاله : كلسترول و فشار خون بايد به صورت ساليانه كنترل شود.   ( تعداد دفعات نمايش : 1895 بار )
موضوع مقاله : توانبخشي قلبي
نويسنده : رضا قلمقاش

كلسترول و فشار خون بايد به صورت ساليانه كنترل شود.

ديابت

ديابت بيماري است كه به علت عدم كنترل قند خون در بدن بوجود مي آيد و معمولاً در 2 طيف طبقه بندي مي شود.

نوع اول: ديابت وابسته به انسولين است كه كنترل آن نياز به تزريق انسولين دارد.

نوع دوم: نوع معمولي در ميانسالان و كساني كه بدنشان به انسولين مقاومت نشان مي‌دهد رخ مي‌دهد و با رژيم غذايي مناسب و داروهاي خوراكي كنترل مي شود.

هر دو نوع ديابت مي توانند خطر ابتلا به بيماري رگ هاي كرونري قلب را افزايش دهند.

چنانچه شما بيمار ديابتي هستيد بايستي بصورت ساليانه كلسترول و فشار خون خود را كنترل كنيد و يافته ها را در كارت قلبي خود يادداشت نماييد.

- كلسترول عمومي شما بايد L/mol 5 و كلسترول LDL شما (كلسترولي كه باعث گرفتگي و باريك شدن رگ هاي كرونري مي شود) بايد L/mol 3 باشد.

- فشار خون شما بايد 180/130 باشد.

- براي اطلاعات بيشتر دربارة سيگار كشيدن، نقص فعاليت يا ورزش رژيم غذايي ضعيف، اضافه وزن اينجا كليك كنيد.

- براي دريافت اطلاعات بيشتر در مورد تغذيه سالم و كمك به كاهش سطح كلسترول اينجا كليك كنيد.

درباره سابقه فاميل خود با پزشك مشورت كنيد.

چنانچه يكي از والدين و يا هر 2 آنها و يا خواهر و برادر شما قبل از رسيدن به سن 60 سالگي از ناتواني (بيماري) رگهاي كرونري قلب رنج مي برده است شما نيز در معرض خطر ابتلا به اين بيماري هستيد.

آيا خانواده شما چنين سابقه اي دارند؟

اگر اينگونه باشد راههاي زيادي براي كاهش خطر ابتلا به بيماري رگهاي كرونري وجود دارد مسائلي كه مي توانند به شما كمك كنند:

· ترك سيگار

· افزايش فعاليت فيزيكي بدن

· بهبود رژيم غذايي با كاهش چربي ها به ويژه چربيهاي اشباع شده و خوردن سبزي و ميوه بيشتر

اطلاعات زيادي در سايتهاي مختلف دربارة سبك و شيوه زندگي سالم وجود دارد.

چطور GP و پرستار شما مي تواند به شما كمك كنند.

· با اندازه گيري فشار خون شما

· با اندازه گيري كلسترول خون شما

پرستار يا GP شما مي تواند عوامل خطرزا را شناسايي و چگونگي كاهش آنها را به شما توصيه كند.

سعي كنيد غذايي مصرف كنيد كه سلامت شما را افزايش دهد. (باعث بهبود وضع سلامت شما شود)

تغذيه سالم

سطح چربي ها، به واقع اين به چه معني است:

2 نوع چربي اصلي در خون وجود دارد:

كلسترول

بخش اساسي در هر سلول خوني است و در بسياري از فعاليت ها نقش مهمي ايفاء مي كند.

تري گليسريد

نوع ديگر چربي خون است كه با ميزان كلسترول تناسب دارد.

چنانچه سطح اين چربي ها در خون بالا برود خطر ابتلاء به بيماري قلبي افزايش مي يابد. چربي‌هاي حيواني با بستن عروق مثل لوله هايي كه با املاح آب سخت بسته مي شوند به رگها آسيب مي رسانند. اين مسئله باعث كاهش يا عدم خون رساني به قلب يا مغز مي شود.

لذا تغيير در رژيم غذايي براي كاهش سطح چربي خون مهم است اين رژيم براي كاهش سطوح چربي‌هاي (ليپيدها) خون براي همة افراد خانواده مناسب است.

چربي كمتري بخوريد:

كلية چربيها كالري بالايي دارند و لذا حذف آنها از رژيم غذايي مهم است. نوع چربي كه خورده مي شود تأثير مستقيم روي سطح كلسترول خون دارد 2 نوع چربي در رژيم غذايي يافت مي شود: چربي هاي اشباع شده: كه اين چربي در فراورده هاي حيواني مثل گوشت، گوشت خوك، كره، فيبر  و خامه يافت مي شود.

چربي هاي اشباع نشده كه شامل چربيهاي اشباع نشده ساده. و چربي هاي اشباع نشده چندگانه بوده و در برخي روغنهاي نباتي، آفتابگردان، روغن هاي ذرت و مارگارين ها يافت مي شوند، مصرف چربي هاي اشباع نشده نسبت به اشباع شده ها بايد در اولويت قرار گيرد مصرف روغن ماهي، ماهي خالدار، ساردين در كاهش كلسترول خون مفيد بوده، لذا مصرف يك يا 2 وعده در ماه ضروري است.

* فيبر  بيشتري مصرف كنيد.

رژيم غذايي سرشار از فيبر  براي سلامتي مفيد بوده و مي تواند از يبوست جلوگيري كند.

· غذايي كامل و سرشار از فيبر  مصرف كنيد.

· صبحانه پر از فيبر  شامل حبوبات، سبوس گندم، غلات پرك شده و حليم بخوريد.

· غذايي كامل از برنج سبوس دار و پاستا مصرف كنيد.

· سبزي و ميوه بيشتري مصرف كنيد (5 پيمانه در روز)

· غذاهاي محرك بيشتري مصرف كنيد. مثل لوبيا، نخود و عدس موجود در سوپ و تاس كباب و خوراك گوشت و آرد.

· چيپس نخوريد

* از خوردن قند و افزودن قند به غذاها اجتناب كنيد.

چنانچه شما اضافه وزن داريد كاهش مصرف قند يك مسئله ضروري است. قند باعث افزايش سطح تري گليسيريد خون مي شود.

 

راههايي براي كاهش مصرف روزانه قند

· خوردن غذاهاي تازه تر

· اجتناب از اضافه نمودن شكر و قند به غذاها و نوشيدني ها

· استفاده از رژيم غذايي كم كالري و مصرف نوشابه هاي بدون قند

· مصرف صبحانه اي پر از غلات و بدون قند

· اجتناب از خوردن كيك ها و بيسكويت هاي شيرين

· چنانچه غذاي بدون قند را درست نداريد از شيرين كننده هاي كاذب استفاده كنيد.

* * پس از كشيدن غذا در ظرف به آن نمك اضافه نكنيد.

نمك اضافي فشار خود را بالا مي برد چنانچه شما مشكل قلبي يا كليوي داريد نمك اضافي مصرف نكنيد و سعي كنيد غذا را با فلفل و ادويه و چاشني ها مزه دار كنيد.

* شيوه (سبك) زندگي: دقت در غذاهاي مصرفي راه خوبي براي مراقبت از عروق مي باشد مسائل مهم ديگر شامل وزن، سيگار كشيدن، فشار خون، ورزش و استرس مي باشد.

* روشهاي عملي براي كاهش چربي خون

· غذاها را به جاي سرخ كردن و بريان كردن در روغن زياد، آب پز، بخارپز، كباب يا در ماكروفر تهيه نماييد.

· گوشت را كباب كنيد و اجازه دهيد چربي اضافي آن خارج شود.

· گوشت را به بخشهاي كوچك و باريك تقسيم و چربي هاي آنرا قبل از پختن جدا كنيد.

· گوشت كمتري بخوريد و بشقاب خود را با سبزيها، حبوبات و غلات پر كنيد.

· از مصرف فراورده هاي گوشتي مثل سوسيس و برگرها اجتناب كنيد و سعي كنيد نمونه هاي كم چرب اين محصولات را پيدا كنيد اما به ياد داشته باشيد اينها نيز هنوز چربي دارند.

· مرغ و ماهي و ميگو مصرف كنيد چرا كه از چربي كمتري برخوردارند و پوست آنها را دور بريزيد.

· مواد غذايي كم چرب به جاي مارگارين و كره استفاده كنيد.

· شير كم چرب به جاي پر چرب مصرف كنيد (شير كم چرب همچنين براي بچه هاي زير 5 سال مفيد است)

· فيبر  معمولي را با انواع كم چرب يا بدون چربي جايگزين كنيد و به جاي خامه، ماست كم چرب مصرف نماييد.

اگر شما به اطلاعات بيشتري نياز داريد، با پزشك يا پرستار خود صحبت كنيد.

 

استفاده از مقالات و اخبار سايت تنها با ذكر نام سايت و ماخذ بلامانع است